dr. Vito Bobek, predavatelj predmetov Primerjalni gospodarski sistemi in Novejše makroekonomske teorije o vplivu Covid-19 na gospodarstvo: »GOSPODARSKA RAST? Če gospodarstvo raste, to na splošno pomeni več ustvarjenega bogastva in več novih delovnih mest. Merimo jo tako, da upoštevamo odstotno spremembo bruto domačega proizvoda ali vrednost proizvedenih dobrin in storitev, običajno v treh mesecih ali letu. Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) ocenjuje, da bi lahko svetovno gospodarstvo zaradi koronavirusa letos raslo najpočasneje po letu 2009 in napoveduje rast v višini le 2,4 % leta 2020, kar je manj kot so predvidevali novembra 2019 (2,9 %). Prav tako ocenjuje, da bi lahko “dolgotrajnejši in intenzivnejši” izbruh prepolovil rast svetovnega gospodarstva na samo 1,5 % leta 2020, saj podjetja ustavljajo svojo dejavnost in delavci ostajajo doma, da na ta način poskušajo zajeziti virus.
DELNICE? Vlagatelji so prav tako zaskrbljeni zaradi vpliva koronavirusa. Veliki premiki na delniških trgih, kjer se delnice kupujejo in prodajajo, lahko vplivajo na naložbe v nekatere vrste pokojninskih ali varčevalnih računov. V zadnjem februarskem tednu je bil na večjih delniških trgih dosežen najslabši rezultat po finančnih krizah 2008. Na evropskih in ameriških borzah se je od takrat opazilo rahlo izboljšanje, saj vlagatelji upajo, da bodo države posredovale za zaščito gospodarstev pred izbruhom koronavirusa. Ameriška centralna banka je na primer znižala obrestne mere kot odziv na vse večje pomisleke. To bi moralo teoretično poceniti zadolževanje in spodbuditi porabo.
UPOČASNITEV DEJAVNOSTI. Kitajska predstavlja tretjino svetovne proizvodnje in je največji svetovni izvoznik blaga. V tej tako imenovani “svetovni delavnici” se je aktivnost zmanjšala, ko so podjetja ustavila svoje poslovanje, da bi poskušala omejiti širjenje Covid-19. NASA poroča, da so sateliti za spremljanje onesnaževanja zaznali znaten padec dušikovega dioksida po državi. Dokazi kažejo, da je to vsaj deloma posledica gospodarske upočasnitve, ki jo je povzročil izbruh virusa. Omejitve so vplivale na dobavne verige velikih podjetij, kot sta proizvajalec industrijske opreme JCB in proizvajalec avtomobilov Nissan. Oba se zanašata na proizvodnjo iz Kitajske in 300 milijonov delavcev migrantov. Jaguar Land Rover poroča, da je v nekaterih tovarnah zmanjkalo sestavnih delov za vozila.
MANJ NAKUPOV. Strah pred izbruhom koronavirusa pomeni, da se nekateri odločajo za izogibanje dejavnostim, ki bi jih lahko izpostavile tveganju za okužbo, kot je na primer nakupovanje. Restavracije, prodajalne avtomobilov in trgovine (razen tistih z živili) vse poročajo o zmanjšanju povpraševanja kupcev. Prodaja avtomobilov na Kitajskem se je na primer v prvi polovici februarja zmanjšala za 92 %. Več proizvajalcev avtomobilov, kot sta Tesla ali Geely, zdaj prodaja avtomobile prek spleta, saj se kupci ogibajo prodajnim salonom.«